Van conceptvoorstel tot nieuwe content voor web en socialmedia voor Van Boxmeer Helmond.

Gepubliceerd op 18 augustus 2021 om 10:16

In opdracht van Van Boxmeer in Helmond ben ik een aantal dagen op pad geweest om nieuw beeldmateriaal te vervaardigen voor website en socialmedia content. Hoe een lokaal loon- en grondwerkbedrijf langzaam is uitgegroeid tot aannemingsbedrijf in o.a. natuurprojecten met het specialisme van maaien en ruimen van kwetsbare gebieden voor o.a. Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, waterschappen en andere overheidsinstellingen. 

Maaiwerkzaamheden met de "Wetland combinatie" op de Mariapeel,  4 augustus 2021

Tijdens mijn aankomst bij Van Boxmeer aan de Rijpelberg in Helmond voelde ik de sfeer van een familiebedrijf dat ik kende van de periode dat ik als vertegenwoordiger bij de Baetsen Groep in Veldhoven. Mededirecteur Koen van Stekelenburg en ik werkten daar 10-12 jaar geleden als collega's en kwamen via LinkedIn met elkaar in contact en maakten een afspraak om het over fotografie te hebben. Tijdens de kennismaking met Koen en mededirectrice Marianne van Boxmeer, hebben we uitvoerig gesproken over waar het bedrijf staat, waar het naar toe wil en wat wel en niet past bij het bedrijf. Hoe het zich wil profileren naar de verschillende stakeholders en hoe communicatiebeleid daarbij ondersteunend kan zijn.

Kennismaking

Koen gaf me een korte rondleiding over het terrein om wat gevoel te krijgen bij het bedrijf. Ik maakte kennis met een loonwerkersbedrijf met een breed aanbod van courant materieel. Koen vertelde me over het hoge arbeidsethos van de 25 medewerkers en dat het gemiddelde dienstverband ergens rond de 15 jaar lag. De oudste medewerker is 74 jaar en inmiddels 58 jaar in dienst en werkt nog altijd 5-6 dagen in de week!

Professionaliseringsslag

Het etaleren van alle voertuigen op de website is niet des Van Boxmeers. Ik proefde dat Van Boxmeer stond op een punt om een professionaliseringsslag te maken en daarbij hulp kon gebruiken. Met alleen wat fotomateriaal waren ze niet geholpen. Er moest een plan komen hoe dit ingezet moest gaan worden. Een concept laten ontwikkelen door een duur marketingbureau sloot ook niet aan bij de overtuiging van Van Boxmeer; "wij zeggen wat we doen, en doen wat we zeggen". Er worden oplossingen geboden voor vaak specialistische complexere werkzaamheden. Met mijn achtergrond in Marketing en Communicatie wilde ik graag meedenken maar moest ik eerst eens zien of ik de juiste partij voor dit vraagstuk zou zijn en de juiste meerwaarde kon bieden. Ik dacht een tijdje na over het vraagstuk en kwam met een voorstel.

Eerst een analyse

Ik schreef een conceptvoorstel van twee A4'tjes met daarin een beknopte analyse van de huidige bedrijfsuitstraling, website, de socials, inzet beeldmateriaal en een conclusie en aanbevelingen. Ik stelde vast dat voor de functionaliteitsbehoefte van Van Boxmeer de basis van de 2 jaar oude website prima was en op verder gebouwd kon worden. Wat ik miste was aandacht voor actuele projecten en het gezicht achter Van Boxmeer. Er stonden wel wat projecten op maar dit werd door tijdsgebrek niet voldoende up-to-date gehouden. Op eigen titel werd er regelmatig wat met telefoons gemaakt beeldmateriaal geplaatst op de socialmedia kanalen waar ook veel respons op was maar dit sloot niet aan bij het nieuwe professionelere communicatiebeleid. Loon- en grondwerk is mensenwerk, de mensen achter dit werk miste ik in het beeldmateriaal. Een teampagina met statieportretten past niet bij het bedrijf maar wat medewerkers in het werk gefotografeerd kon wel wat toe gaan voegen.

Eenheid en lijn aanbrengen

Ik stelde voor dat ik geregeld op pad zou gaan om werkzaamheden vast te gaan leggen voor Van Boxmeer en daarmee allereerst een beeldbank kon aanleggen voor de website en andere communicatie uitingen en daarnaast beeldmateriaal kon maken voor het actueel houden van socialmedia content en projecten op de website. Het niveau van het beeldmateriaal moest aansluiten bij de behoefte en het bedrijf. Geen hoogwaardig reclamemateriaal om verkoop van het wagenpark te stimuleren maar goed beeldmateriaal dat het werk, de verschillende disciplines en materieel in beeld bracht. Koen vroeg of ik kon helpen bij eenheid krijgen in de uitstraling van de socialmedia kanalen. Met 1800 volgers op Facebook en honderduizende views op Yourtube van eerdere bedrijfsvideo's geen gebrek aan volgers. Samen met Advertize Totaal Reclame waar Van Boxmeer mee samenwerkt kwamen we tot één lijn in de uitstraling. Ik maakte een Instagram account aan en kreeg het beheer over de Facebook en LinkedIn accounts van Van Boxmeer en implementeerde de nieuwe visuals en postte wat actuele projecten om een beginnetje te maken.

Plan tot uiting

Inmiddels ben ik een aantal dagen op pad geweest om verschillende werkzaamheden van verschillende disciplines in beeld te brengen. Prachtig werk wat er wordt gedaan en het is genieten als ik in het moerassige Peelgebied plat op mijn buik met mijn camera in de weer mag. Langzaam maar zeker komt het plan tot uiting; mooi om te zien. Binnenkort mogen we weer nieuwe content gaan maken. Van dit soort opdrachten ga ik dus aan!

Van Boxmeer Helmond

Natuur, en landschapsbeheer, Agro-tehcniek, Grond, weg en waterbouw en Cultuurtechniek.

Rijpelberg 3, Helmond

0492-5127-89

info@vanboxmeer.nl

www.vanboxmeerhelmond.nl